Wednesday, May 17

WHY I LOVE BEING A JOHORIAN...

Besides the fact that Johor is the coolest state, with the coolest people on the planet(johoreans), we absolutely CANNOT ignore the fact that the food is fabulous.

Photobucket - Video and Image Hosting <Photobucket - Video and Image Hosting Photobucket - Video and Image Hosting
(among others)


I got this mail from a schoolmate, about being a true blue johorian,
-------------------------------------------------------------------------------------
10 Things You Should Know About A True Blue Johorean

1. They end 9 out of 10 sentences with Ekkk... --->Yang ni konpem betul
Ekk ialah trademark orang Johor. Digunakan di hujung SETIAP ayat menggantikan tanda soal (question mark).
Contoh :-Ni awak punyer ekk ?

2. They refer to Johor Bahru as Johor and not JB. --->Yup, precisely
Kalau orang di negeri Johor sebut Johor, it meant Johor Bahru (JB), the city dan bukan Johor, the state. Biasa digunakan oleh mereka yang tinggal di luar bandar Johor Baru seperti di Masai-chusettes umpamanya.

3. They pronounce Muar as MUOR. (kena juih bibir sikit) --->Yup
In fact you pronounce everything that ends with "AR" as "OR".

4. They are brash with a CRAZY sense of humour. --->Definitely, definitely betul...
Honestly, I belum pernah jumpa orang Johor yang serious or square to a T. Or cannot take a joke. Walaupun pendiam atau pemalu, but their sense of humour boleh tahan gak. Almost all of them (yang aku jumpa dan kenal lah) are either loyar buruk or bigor. Baik di kampung mahu di Bandar. The sense of humour isunique that I find kadang-kadang orang luar (non-Johorean) agak takut with the brashness of budak-budak Johor.

5. Diorang ada ENDUT**. --->aku rasa ramai budak negeri lain gak yang pakai
Kalau tak pernah berendut, sure pernah ada endut or busuk-busuk pun teringin nak ada endut.
Contoh ayat : Haa...kau dah ada endut yer ?
Kau pergi berendut kat mana ?
Orang berendut dia pun nak berendut.

6. Diorang Makan Gula Tarik, Sagun, Gula Kandy,Bobotok... --->Dulu giler makan gula tarik ngan sagun..
Dah lama aku tak tengok atau makan gula tarik, sagun or kandy. Ada lagi ke bebenda ni kat Johor ? Aku tak boleh nak describe dengan teliti these things cos it has been 30 years since I last tasted them. Seperti Kak P cakap - makanan seperti botok-botok. Kalau out of Johor, botok-botok dikenali dengan nama PAIS IKAN. Jangan tanya aku how to describe the ingredients cos aku tak berapa gemar makan sebab guna banyak sangat daun ( aku tak suka makan sayur - especially ulam). Yang aku tahu - pakai daun segala daun, termasuk daun betik dan gunakan kari ikan and balut dengan daun-daun tu dan kukus.

7. Pernah (or berangan nak) jadi Mat Rock. --->Yang ni tak tereffected lah, tapi memang ramai yang suka layan nyanyi2 nie, menari2, biasa ah tu...seni ;p
Aku rasa sebab kedudukan Johor dekat dengan Singapore, sebab itulah pengaruh Barat di Malaysia masuk melalui Johor dulu. Itu teori aku lah. But kalau ikutkan sejarah Johor, Sultan yang mula-mula kawin dengan Mat Salleh pun Sultan Johor (Almarhum). So, tak heranlah kalau kumpulan Rock kat Malaysia ini
semua ada susur galur dari Johor. Amy, Zainal Abidin,Nash etc.Boleh pakai ke teori aku ni? Jangan aku kena pancung dengan Sultan, dah ler. Ampun Tuanku !

8. Kenduri Kawin Ada Telur Pindang --->Yup, tapi aku tak berapa berminat ngan telur pindang
Telur pindang ialah telur ayam yang direbus dengan segala macam rempah dan dedaun untuk mendapatkan that special taste. Lepas rebus, telur akan berwarna cokelat. Both kulit dan isi. I don't like to eat telur pindang, so I cannot to describe the taste. Normally orang buat telur pindang ni for special occasion, seperti majlis perkahwinan. Zaman dulu-dulu, you can tell the social class of the tuan rumah - normally orang kaya-kaya jer buat telur pindang ni sebab ianya rumit dan makan masa berjam-jam therefore menggunakan kos yang tinggi.

9. Tidur atas LECA** (rhyme with letak and baca, the non-baku way). Baju simpan dalam GEROBOK**. --->Yup, gerobok..tapi leca tu aku tak guna, jiran2 aku guna lah

10. They never watch RTM sebab semua cerita dah tengok kat TV Singapore! --->BETUL!
When I was growing up, aku cukup suka tengok TV Singapore sebab iklan dia semua dari overseas, very menarik. Besides the cerita yang terkinilah. Yang aku suka ialah iklan jeans Levi's (Let your love flow), iklan lagu Coke (I'd like to build the world a home), iklan Kodak (Times of Your Life -Paul Anka). Paling syok ialah masa Christmas, iklan dan lagu semua best-best.(But itu dulu, sekarang aku rasa semua rancangan sudah semasa.)
------------------------------------------------------------------------------------

Ok, back to my pride of being a Johorian, ehem ehem, I've never felt more proud to be a Johorian than yesterday. I took the normal road (which is illegal by the way) from my client's office to my house. Well, everybody uses this road to avoid the bad traffic at LDP. Usually, I use it without any interference. But, yesterday when I used that particular road, there was a pakcik police waiting for me behind the bushes. I was totally bummed out, haiya, at the time that my economy very the meruncing, I don't wanna be getting any samans. So, after stopping my car, he came over and then started giving out empty threats like, "Nak mati ke?", "nie kejar nak menyusu anak kat umah ker?", and then that got me furious lah, I said, "pakcik, kalau nak saman, saman jek lah, tak yah lah banyak cakap" and I handed him my license. He took a look at it and said, "Eh, awak asal dari Johor? Buat malu orang Johor jek. Orang Johor semuanya baik2, awak sorang jek orang johor yang tak ikut baik", I just ignored his remarks, then he said, "Habis tu, nak suruh saya buat apa nie? saman ke x?". I said, "Habis, kalau tak saman, nk buat apa?" (whilst thinking that maybe he wanted me to bribe him, coz I heard lots of stories of policeman who takes bribes and wont issue any samans and the bad thing was tat I didnt have any cash on me. Then he said, "oklah, sebab awak nie orang Johor, and orang Johor semua best2, jadik saya lepaskan awak. Tapi kena undur balik dan jangan ikut jalan ni lagik"...I was fumming with happiness, (and I feel bad for accusing him..ahhaha)..and suddenly I became very nice & polite, "Ok pakcik, terima kasih pakcik..Hidup orang Johor!!" then I reversed my car away as fast as I could...

See, it pays to be a Johorian you know...ahhahha.... ;p

I'm guin off already. my mind is tired and I need to catch American Idol & Grey's Aantomy tonite, I hope Elliot & Kathryn gets into the final..hehehe...there's no fault in getting some entertainment right?

7 comments:

Super-M said...


WEKKKKKK..!!!!

missy dullness said...

sebuk ;p jelos lah tu...hehhehe

intanz said...

idop johor!!!! wei aku pn da fwd emel zamose kat kengkawan aku.. heheheheh.. bengong jek diowank.. yg endut tu mmg johor la.. org lain kate berendek jek.. tp takde pekataan endek pn.. erm.. leca tu nenek aku selalu gune.. bentang leca.. tiap2 mlm bile nk tido (teringat kat arwah nenek .. alfatihah.. ape2 pn, joho memang best!!!!!

hana_kirana said...

sue, aku rasa ni entri Mak Andeh la... kalau aku tak silap dia yang tulis benda ni pas tu reader dia copy and spread in emails...

missy dullness said...

intan,
;)

Allah peliharakan Sultan
'Nugrahkan dia segala kehormatan
Sehat dan ria, kekal dan makmur
Luaskan kuasa, menaungkan kami
Rakyat dipimpini berzaman lagi
Dengan Merdeka bersatu hati
Allah berkati Johor
Allah selamatkan Sultan

Johor! Johor!

Nana,
ek?
padanlah aku macam pernah baca..hehehehe...kena kasik kredit kat mak andeh nie...

shah_intanz said...

hidup intanz! eh tak

hidup mak andeh! eh bukan la

hidup sue! eh tak juga

hidup johor! eh bukan juga

Johorean Boleh! boleh apekebenda...


p.s. ada sesaper nak sekodeng atas leca ngan jejaka macho jay bee...???
hubungi 012 3456789 tut tut tut

shah_shul plak said...

saje
suka-suka
sebab
dah hujung-hujung minggu ni (week-end)

hidup awek johor!